Pescuit Amator si Alegerea Nalucilor .
Prieteni pescarii amatori astazi vom discuta un capitol din pescuitul cu nalucii si anume vom invata cum alegem nalucile in functie de culori .Pescarul amator trebuie sa stie cum alege nalucile si la ce pescuit sa le foloseasca si mam gandit sa vin in ajutorul lor cu acest articol despre pescuitul cu naluci si alegerea lor in functie de culorii .
Cand vine vorba despre culoare in pescuitul rapitorilor, risti sa starnesti polemici aprinse legate fie de contestarea vehementa a capacitatii pestilor de a poseda un simt vizual cromatic dezvoltat, fie legate de experiente imediate si aplicate mecanic...
Si unde mai pui ca in pescuit nu exista reguli !
Suntem tentati mereu, atunci cand este vorba despre lumea animala, sa facem paralela dintre modul nostru de perceptie si cel al necuvantatoarelor. Ceea ce scapa perceptiei noastre este evident, mai greu de inteles.
Ceea ce vedem sub apa tine de incapacitatea ochiului nostru de a se adapta conditiilor legate de acest mediu.
Cert este faptul ca omul are trei tipuri de receptori cromatici (pentru cele trei culori fundamentale), in timp ce pestii poseda 12 tipuri de receptori. Sub apa, viata este mai dura ! Asta inseamna ca un peste are, pentru o culoare data, posibilitatea sa deceleze, mult mai exact decat noi, tonurile intermediare si de a le vizualiza de la distante mai mari. Sesizand mai putin detaliile de structura ale obiectelor, pestii analizeaza preponderent informatiile vizuale legate de culoare si contrast, aproape toate speciile (cu mici exceptii) percepand culorile intr-un mod similar. Pestii pot vana si fara simtul vazului, folosindu-se exclusiv de simtul liniei laterale si auzului. Analizatorul vizual intervine insa in final, realizand evaluarea finala a nalucii, incluzand-o in categoria prada (stimul pozitiv), pericol (stimul negativ) sau indiferent (stimul 0).
Faptul ca exista un dimorfism sexual cromatic la pesti si mai ales tendinta de a a apela la mimetism cromatic pentru a se camufla mai eficient in ambient, demonstreaza importanta pe care o au culorile pentru aceste vietuitoare acvatice. Nu de putine ori, lansetistii au constatat pe ... propria lor piele, ca o anumita culoare, la un moment dat pare sa fie mai prinzatoare decat altele.
In pescuitul cu naluci, culoarea trebuie sa tina in primul rand cont de gradul de activitate al pestelui (inactiv, neutru, activ). In al doilea rand, nu trebuie uitat ca apa are rolul unui filtru cromatic ce selecteaza anumite lungimi de unda, in functie de adancime, culoare (apa verzuie, maronie etc.) si lumina (rasarit, amiaza, apus). Transparenta apei este un factor ce influenteaza distanta la care pot fi analizate informatiile vizuale si - datorita difuziei - afecteaza acuratetea separarii detaliilor cromatice direct proportional cu scaderea contrastului cromatic.
Pentru rapitorii inactivi sau/si neutri, naluca trebuie sa aiba culori cat mai naturale, apropiate de cele ale mediului (indirect, urmarind cromatica prazii). Traind intre doua fundaluri - substrat si suprafata apei (cer) - pestii mai putin hotarati sa raspunda apelurilor pescarului, vor face analiza finala in functie de dominanta cromatica pe care este proiectata silueta nalucii.
In apa transparenta, cand se pescuieste in apropierea albiei (adancime mica - medie) trebuie folosite culori maronii, inchise. Daca naluca este purtata in apropierea plantelor, culoarea de baza aleasa va fi verdele. In ambele cazuri se va folosi un contrast cromatic scazut. Pescuitul in masa apei (intre ape) se va baza pe alegerea unor culori cat mai apropiate de albastru. Logica acestor alegeri tine cont de faptul ca solzii pestilor- prada reflecta lumina, oglindind defapt dominanta cromatica a mediului. Pescuitul la suprafata trebuie sa se plieze pe conditiile meteorologice prezente : cer acoperit = culori inchise ; cer senin = culori deschise.
Daca apa este relativ tulbure culoarea nalucii trebuie sa se potriveasca cu dominanta cromatica generata de tipul de suspensii care caracterizeaza apa respectiva. Astfel, intr-o apa maronie, obiectele capata o tenta rosiatica (folositi naluci cu o dominanta rosie), intr-o apa invadata de alge verzi nalucile verzi sau galbene vor avea sansa cea mai mare sa fie atacate. Pentru nalucile metalice (oscilante, rotative), cuprul lucreaza cel mai bine in astfel de conditii, indiferent de dominanta cromatica (sedimente sau alge).
Daca apa in care pescuiti are un grad de turbiditate crescut, se pune problema daca naluca pe care o folositi mai este vizibila sau nu... Experienta arata ca nalucile in culori fluorescente se preteaza cel mai bine unor astfel de cazuri.
Adancimea la care se pescuieste isi pune amprenta in alegerea corecta a culorii nalucii folosite. In apa mica pestii percep bine lungimile de unda lungi (rosu, oranj) iar in profunzime ei vad preponderent lungimile de unda scurte (verde, albastru).
Lucru arhicunoscut, lumina soarelui are dominanta spectrala in functie de ora din zi la care se pescuieste. In functie de aceasta, la rasarit vom alege alama si galbenul, la amiaza argintiul si albastrul iar la apus cuprul si rosul. Trebuie avut in vedere ca aceste sfaturi sunt corecte atata timp cat apa este limpede si nu intervin filtrarile cromatice datorate turbiditatii. Daca transparenta este mai scazuta, culoarea nalucii va fi interpretata in functie de dominanta cromatica generata de filtrarea optica a apei.
Atunci cand vorbim de culoarea unei naluci nu ne referim la o singura culoare in sine, ci la un patern dat de asocierea a trei culori sau mai multe si la un anumit desen. Acest patern are in vedere crearea unui anumit tip de contrast cromatic (in general asocierea culorilor complementare, daca dorim un contrast inalt), dispunerea lor cat si prezentarea schematica a unor stimuli vizuali (ochi, spate, solzi, inotatoare). Culoarea neagra (care este defapt o lipsa a culorii, cu grad de reflexie 0) va contura si mai bine silueta nalucii, contribuind major in desemnarea semnalului spate si ochi. Diferitele tipuri de desene negre (asa cum este la fire tiger), in genul dungilor transversale, sunt gandite ca efect vizual in miscare si potenteaza contrastul intregului desen avut de lingura sau vobler. Aici trebuie subliniat ca paternul are un rol major chiar in cazul acestor doua tipuri de naluci unde pot fi dezvoltate scheme cromatice complexe, care au sau nu legatura cu definitia vizuala a vietuitoarelor acvatice care intra in meniul rapitorilor. Nalucile din silicon (soft plastic) sunt monocrome sau in cel mai bun caz bicrome (eventual flakes sau gliter reflectorizant, incorporat in material) si cu un desen rudimentar. In extremis, nalucile metalice nevopsite (oscilante, rotative) nu fac decat sa reflecte total lungimea de unda filtrata de apa (argintiu, nichel) sau partial (alama, cupru). In acest ultim caz numai skirtul (fulgii) aplicat pe ancora si culoarea elementului de lestare pe ax vor juca un rol cromatic important in amplificarea atractivitatii acestui tip de naluci.
Pestii activi, cu un grad de agresivitate mare fata de naluci, vor reactiona bine la paternuri cromatice cat mai violente. Cand pestii vor sa manance, lucrurile se simplifica intrucatva. Culorile mai pure (rosu, galben, alb, verde) cat si contrastele evidente (rosu-negru, alb-albastru, verde-galben, negru-galben) vor stimula rapid atacul acestor pesti. In ape tulburi, aproape de albie, folositi galben si alb; langa plante, galben si la suprafata, cat mai mult negru pentru a decupa clar silueta nalucii de fundalul luminos al cerului. Pescuitul la adancime este eficient daca sunt alese culori cat mai deschise si mai vizibile (alb,galben, verde fluo, nichel). Cu cat transparenta apei este mai scazuta, cu atat gradul de reflexie al culorii si contrastul paternului trebuie sa fie mai mare.
Un alt element in alegerea culorii unei naluci este diferenta dintre transparenta mediului aerian si cea a apei. Senzatia vizuala a unei naluci in trusa, va fi diferita in apa. Corectia mentala trebuie sa o faca pescarul atunci cand se hotareste asupra unui anumit patern si lucrul acesta vine odata cu experienta. Eficienta unei culori poate fi decretata numai atunci cand se are in discutie si tipul de naluca pe care este aplicata. Incercand variante cromatice pe acelasi tip si model de naluca, va da si dreptul de a face observatii pertinente. Nu uitati, culoarea este asociata evolutiei si modului de recuperare, naluca nefiind decat o... nalucire, o suma de stimuli in miscare. Restul e bafta !
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu